Parable | NICHOLAS HLOBO

P•arable: a short allegorical story designed to illustrate or teach some truth, religious principle, or moral lesson.


Nicholas Hlobo [South Africa, 1975] is a visual storyteller. He creates a dense and profound universe of semi-mythological creatures which represent perfectly this constant link between his post-apartheid African roots and some of the most common contemporary questions as sexual identity, masculinity or ethnicity.

One of his newest shows “Sewing Saw” pivots on the focal piece “UmBhovuzo” (see image below), where three men sitting on a set of a disproportionately tall set of desk and chairs, sawing an antique sewing machine that subconsciously took the spectator away from the typical standars of an assambly line. Instead Hlobo is asking you to look closer at the craftman who is, all at once, the creator and the executor of his own destruction.

We are never as beautiful as we look from the outside, there are layers of information missing when you approach yourself and the others only from a distant, far from cords, plugs and connecting points which truly define us. When we decide not to look deeper, we decide not to seek for the real truth within ourselves and therefore there is a separation between the body and the mind; somehow the body keep on growing and this process never stops.

The result is equally seductive and grotesque. Hlobo invites us to reach our own conclusion, to start our own journey. We become the additional layer of meaning, therefore the piece working both independently and collectively.


Nicholas Hlobo [South Africa, 1975] es un narrador visual. Tiene el poder de crear densos y profundos universos de criaturas semi-mitológicas que representan a la perfección un vínculo constante en sus trabajos entre sus raíces africanas post-apartheid y algunas de las cuestiones contemporáneas más comunes como son la identidad sexual, la masculinidad o la identidad étnica.

Uno de sus nuevos trabajos “Sewing Saw” pivota al rededor de una pieza central “UmBhovuzo” (ver imagen ) en dónde nos sitúa a tres hombres sentados en un set de sillas y mesas fuera de escala, utilizando una máquina de coser antigua que de manera subsconsciente nos sitúa al espectador lejos de la típica cadena de montaje. El objetivo aquí es mirar de cerca al artesano, quién es, a la vez, creador y ejecutor de su propia destrucción.

Nunca somos tan perfectos o bellos como se nos percibe desde el exterior, hay capas y capas de información que se pierden cuando uno se acerca a si mismo o a los demás desde un lugar lejano. lejos de todos esos cables, enchufes y puntos de conexión que nos definen. Cuando decidimos no mirar más profundamente, estamos decidiendo no buscar la verdad en nuestro interior y por ello se genera una separación entre cuerpo y mente. De alguna manera nuestro cuerpo sigue creciendo; el proceso nunca termina.

El resultado es igualmente seductor y grotesco. Hlobo nos invita a embarcarnos en un viaje y nos reta a sacar nuestras propias conclusiones. Nos convertimos así, en otra capa más de significado, validando la obra tanto a nivel individual como colectivo.


ingubo yesizwe, 2008 leather, rubber, gauze, ribbon, steel, found ball and claw chair leg, butcher's hook, chain 150x260x3000 cm

“Ingubo yesizwe”, 2008. (Commissioned by the Tate Modern).

balindile IV, 2012

“Balindile IV”, 2012.

Sewing Saw at Stevenson in Woodstock.

‘umBhovuzo: The Parable of the Sower’ (2016)


Nicholas Hlobo at Artsy: https://www.artsy.net/artist/nicholas-hlobo

“Sewing Saw” on vimeo: https://vimeo.com/194946136

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