Punk | KENDELL GEERS

P•unk: a loud, fast-moving and agressive form of rock music, polular in the late 1970s.


When asked how he evaluate the curatorial approach of the show Art/Africa at the Louis Vuitton Foundation, Kendell Geers [Johannesburg, South Africa] replies: “A Neo-colonialist fantasy”.

The artist, who decided to run away from his family home at the age of 15, conciously fighting against his education, morality, family values and religion, doesn’t mince his words when it comes to analyze the way Western culture approaches the continent where he was born. His work is definitely autobiographic but it’s also clear than life and art mix together for a higher cause: talk about identity, represion , intolerance or patriarchy.

From the subtlety of using barbed wire in some of his sculptures like “House of spirits” (see below) to the violence of “Bloody Hell” where he try to clean himself with his own blood, he critizise not only society but also the Art World which he reckons it is full of cynicism and it is becoming a parody of itself.

To me Geers is one of those examples of contemporary artist which work shall transcend. I find it genuinely coherent in whichever form or format he decides to use; his work does not sound preachy to us, his texts are not moralizing. On the contrary Kendell Geers always invite the audience to make their own conclusions. He believes Political Art should not be about telling the public who to / not to vote but about building a critical and reflexive society, individuals who think by themselves. He is not trying to “reveal mystic truths”  because the role of the artist is no longer that.


Cuando se le preguntó como valoraba el enfoque curatorial de la exposición Art/Africa en la Fundación Louis Vuitton, Kendell Geers [Johannesburg, South Africa] responde: “Una fantasía neocolonialista”.

El artista, que decidió huir de su casa familiar a la edad de 15 años, oponiéndose conscientemente a su educación, moralidad, valores familiares y religión, no tiene pelos en la lengua a la hora de analizar la forma en que la cultura occidental se acerca al continente que lo vio nacer. Su trabajo es sin lugar a dudas autobiográfico y sin embargo arte y obra se entremezclan por una causa mayor: hablar sobre cuestiones como identidad, represión, intolerancia o patriarcado.

Desde la sutileza de usar alambre de púas en varias de sus esculturas como “La casa de los espíritus” (ver más abajo) hasta la violencia de su performance “Infierno sangriento”  en donde trata de limpiarse con su propia sangre, Geers critica tanto a la sociedad como al propio mundo del arte, que según su opinión está lleno de cinismo y se está convirtiendo, en muchos casos, en una parodia de sí mismo.

Desde mi punto de vista, Geers es uno de esos ejemplos de artistas contemporáneos cuyo trabajo debe transcender y transcenderá. Lo encuentro especialmente coherente en cualquier de sus formas o formatos; su trabajo no nos sermonea, sus textos no buscan moralizarnos. Por el contrario, Kendell Geers siempre invita a la audiencia a sacar sus propias conclusiones. Él cree que el Arte Político no debe decirle al público a quién o a quién no debe votar, sino que su misión es construir una sociedad crítica y reflexiva, individuos que piensan por sí mismos.


afropunk

Poster of the exhibition “AfroPunk” at Galerie Rodolphe Janssen with the collaboration of Galerie Didier Claes, Brussels

Manifest — 2007, Blue neon (What Do You Believe In), 300 x 270 cm

Manifest — 2007, Blue neon (What Do You Believe In?), 300 x 270 cm

House of Spirits — 2005, steel razor mesh, iron

House of Spirits — 2005, steel razor mesh, iron


Kendal Geers site: http://www.kendellgeers.com/labyrinth

Rua Red Gallery: http://www.ruared.ie/

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