Pillar | PILAR ALBARRICÍN

P•illar: a person important to or a supporter of a town, organization, etc.


Maybe influenced by the Handmaiden’s Tale series and playing a bit with words, I have considered “Pilar” (pillar) enough of a title/introduction to understand the work of Pilar Albarricín [Sevilla, Spain]. Her Physical Self is most of the time the centre piece of her performances, videos, installations or photographs, in which the artist questions some of the most rooted archetypes of Spanish folkore and identity.

What I like the most about Pilar’s work is her irreverent sense of humor while talking about very serious issues. That mixture between elements of popular culture (plastic flowers, panties, kitchen appliences) and the highest contemporary questions, all addressed with freedom of speech and an attitude free of prejudices, which I believe, makes the audience identify and understand her art very closely.

After visiting her retrospective “Que me quiten lo bailao” at the Tabacalera (Madrid) last January, I have been researching her work and wanted to post about it. The same happened with other artists and exhibitions I have visited lately, but work and responsabilities got in the way. Finally I will have more time to dedicate to the blog and other art-related projects in the coming year. I will keep you posted!


Quizás influenciada por la serie “El cuento de la criada”, y jugando con las palabras, he considerado “Pilar” (pillar en inglés) una introducción suficientemente clara para entender el trabajo de Pilar Albarricín [Sevilla, España]. Su ser físico es pieza central en la mayoría de sus performances, videos, instalaciones o fotografías, en dónde la artista cuestiona algunos de los arqueotipos más arraigados del folklore y la identidad española.

Lo que más me gusta de su trabajo es ese toque de humor irreverente a la hora de hablar de temas muy serios. Esa mezcla de contrastes, entre elementos de la cultura popular (flores de plástico, bragas, utensilios de cocina…) y las más altas cuestiones contemporáneas, abordadas desde la libertad de pensamiento y la falta de prejuicios, que hacen que, desde mi punto de vista, el público se identifique y entienda muy de cerca su arte.

Después de visitar su retrospectiva “Qué me quiten lo bailao” en Tabacalera (Madrid) el pasado enero, he estado investigando su obra y queriendo hacer una entrada al respecto. Lo mismo ha pasado con otros artistas y exposiciones que he visitado últimamente, pero el trabajo y otras responsabilidades se interpusieron. Parece que en el próximo año tendré más tiempo para dedicarle tanto al blog como a otros proyectos personales relacionados con el arte. Os mantendré informados.


pilar-albarracin-pressure-cooker-2001

Presure Cooker (2001). Installation with sound.

Tortilla a la española Spanish tortilla, 1999

Spanish tortilla (1999). Performance.

Prohibido el cante Singing prohibited, 2000

Singing prohibited, (2000). b&w photograph, 172,5 x 125 cm


Pilar Albarricín: http://www.pilaralbarracin.com/obras.html

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